Hledání zimního kotviště Pasátu
Hledání zimního kotviště Pasátu.
Protože občas máme problémy s kdečím a s kdekým, byl jsem pověřen vytypovat možná místa pro umístění našeho kotviště hlavně po dobu zimních měsíců.
Jihočínské moře se zdálo být vhodnou lokalitou. Konkrétně Vietnam. Příznivé klima 30°C v lednu. Přátelský lid s budhistickým vyznáním. Komunistické zřízení na které zvyklí. Levné nákupy.
Při organizaci cesty vznikl jeden drobný problém, kdy jsem logicky jako člen představenstva klubu odmítl cestovat turistickou třídou jako nějaká socka a požadoval pro sebe a svojí manželku zaplatit bussines class. Pokladník argumentoval tím, že taková letenka stojí cca 80.000 Kč. Pro jednu osobu. Nechápal jsem, o co mu jde. Když začal kličkovat a mlžit s pochybnou argumentací, že takové peníze v kase nemá, bylo mu presidentem klubu doporučeno, ať se stará a na jaře dovybere.
Jako první jsme navštívili nejjižnější část Vietnamu souostroví Con Dao. Ke svému překvapení jsme zjistili, že i zde jsou problémy s místním Povodím a hrázným a že dochází k necitlivému vypouštění vody, až se lodě ocitnou na suchu.
Ani počasí nebylo nic moc. Na druhou stranu zde ukrutně a trvale foukalo, že se nedalo jet na motorce. Fakt.
Sice pláž měli pěknou,
ale to vypouštění vody.
Tak jsme se přesunuli na řeku Mekong.
Ubytovali jsme se rákosovém bungalovu
a prozkoumávali drobná ramena přítoků.
No a ejhle sinice. Jako na Hrachách v srpnu. Jenom větší. Vietnam je větší cca 2000km, Vietnamců je víc, cca 100 mil obyvatel, tak i sinice mají větší.
Takže dál, na hlavní tok Mekongu.
Pozitivní je, že jsou zde povoleny jak malé, tak velké přívěsné motory.
Tato loď je přiměřené velikosti na zdejší oblast.
Místní kajutovky jsou vybaveny houpací sítí a zásobou potravin.
Pro nákup není potřeba běhat někam na břeh.
Čelní výzdobou nebo ozdobou na zádi se můžeme inspirovat. Už vidím jachtu našich továrníků s květináčem na zádi a Jarušku s kropáčem.
Nebo badenplato. Jak Radim tak Petr musí toto mnohametrové plato závidět. Vietnamce nepodceňovat!
A co se týče zvířat na lodi, tak se u nás zmůžeme pouze na pséky. Co takhle kohouta a slepice? Ráno v neděli manželky vstávají, sesbírají vejce a připravují snídani. Úžasné. A ty debaty ! Na Kardamonu jsme našli 4 vejce, kolik vy ?
Nebo benzínka. Ptám se zodpovědných, kde můžeme na přehradě tankovat ?
Na druhou stranu, mariny jsou zde přecpané.
a je vidět jistá zanedbanost příbřežních staveb, na rozdíl od staveb od vody vzdálenějších.
A ani nevidím tak potřebné cedulky s číslem mola. Tím nás hodně rozladili a opustili jsme tento region. Vietnamské Povodí toho má ještě hodně před sebou.
Po Mekongu jsme si říční lodí odskočili do Kambodži. No říční, po cestě jsme projeli jezero 100 km dlouhé a 50km široké. Suprový region. Lze jenom doporučit. Zde v Kabmbodži jsme našli jakýsi zapomenutý areál, který z hlediska jachtingu je v podstatě nepoužitelný. Zřejmě proto je také tak zchátralý, zanedbaný a opuštěný. Například molo bylo naprosto v dezolátním stavu.
Autobusem, který se několikráte rozbil, jsme s půldenním zpožděním dorazili zpět do Vietnamu. Ubytovali jsme se v několika pokojovém bungalovu a plánovali další průzkum vhodných lokalit.
Chtěl jsem si půjčit nějaký přiměřený dopravní prostředek. Na moje české průkazky mi nepůjčili offroad, ale pouze skůtřík: A to jsem měl být rád, protože ani na něj mi neplatí. Vyrazili jsme do oblasti Dalatu.
Musí přiznat, že horská oblast v okolí Dalatu sice oplývá kávovníky a čajem, ale ne marinami.
A to jsme se dostali do výšky 2.000 m nad mořem, kde už skůtřík ztratil výkon. Pro lodě naprosto nevhodný region. Nikdo z nás nemá dostatečně předimenzovaný přívěšák, aby pokryl ztrátu výkonu vlivem nadmořské výšky.
A tak jsme zplachtili z kopců zpět k pobřeží.
Závěrem. Vietnam je uvolněný region. Například když vám v restauraci přinesou hada, můžete jej sníst, nebo se s ním ozdobit.
Jsou zde žáby, doslova k sežrání.
Na rozdíl od Čech vás nikdo do ničeho netlačí. Vietnam je levný region (benzín za 20 Kč, oběd za 30 Kč.. hotel za 200 Kč). Vietnam je přátelský region, za více jak tři týdny jsme nenarazili ani na jednoho blbce jak ze zástupců státu, tak z kolemjdoucích. Na rozdíl od naší domoviny, kde jsou dny, kdy skrz blbce není kam šlápnout. Viděli jsme i několik pěkných lokalit pro plachtění. Ale po pravdě, tak kvalitní lokalitu pro jachting, jako jsou Hracholusky jsme nenašli.
Vít Bartek
Pozn.: Pro pokladníka, cesťák s vyúčtováním je v příloze.
celé fotoalbum zde: http://kardamon.rajce.idnes.cz/vietnam/