Le lot

8. 12. 2009

Dovolenou jsme neplánovali, chtěli jsme strávit s manželkou pár dní na lodi na ObrazekSlapech. Ale když nám kamarádi nabídli, abychom doplnili partu jachtařů a vyrazili na plavbu do Francie, bylo všechno jinak. Nemuseli jsme nic zařizovat, jen sbalit potřebné oblečení – plavky, šortky a kecky. A jedno červencové páteční ráno vyjeli. Všech osm členů posádky se pohodlně vešlo do upravené sanitky, vezli jsme i potraviny a pití. Cílem cesty dlouhé asi 1400 km byl malý přístav Luzech na řece Le Lot na jihu Francie, kde jsme v sobotu odpoledne měli převzít loď.

První zastavení bylo v městečku Rocamadour. Prošli jsme historickou část, ochutnali kávu v malé kavárničce a koupili pár drobností, například sýry a víno. Bylo nádherné počasí, všechno před námi a cesta bez problémů ubíhala. Další zastavení – nocleh – kamarádi naplánovali ve městě Clermont – Ferand asi 300 km od cíle cesty. Chtěli jsme být odpočinutí a všichni uvítali teplou sprchu a čistou postel v hotelu Premiere Classe.

Do přístavu jsme dorazili podle plánu, čekal nás správce – drobný Francouz Oskar. Naše loď, pro následující týden náš hotel, se jmenovala Scooby – Doo. Následovalo krátké seznámení s lodí a vybavením, přidělení povlečení a rozdělení kajut. Paráda, každá dvojice měla svojí kajutu, pro společné posezení tu byl salon a velká paluba. Kuchyň vypadala přepychově, včetně ledničky a mrazáku. Dost času zabral přesun hmot – baťohů, jídla, hudebních nástrojů. Oskar nás proškolil v obsluze lodi, voda i nafta byla doplněná, takže jsme mohli vyplout. Obrazek

Řeka Le Lot je nádherná, široká a břehy lemuje řada krásných staveb, vysoké strmé skály a místy i divoká příroda. První večeři a nocleh jsme připravili pár kilometrů od přístavu. Objevili jsme báječné místo pro kotvení, grilováni a koupání. Voda byla čistá a kolem ticho a klid, jako bychom byli na řece úplně sami.

Další den nás čekalo první proplutí plavební komory. Tady už byla připravena obsluha, která posádku proškolila v ovládání zařízení komory. Bylo nás na lodi osm, takže jsme to snadno zvládli. Každý si našel své místo a dalších 16 komor naše loď snadno překonala. Postupně nás dopluli další lodě, některé měly také českou posádku.

První delší zastávka byla pod nádherným zámkem. Loď jsme ukotvili, zamkli a vydali se vzhůru do kopce k zámku Chateau de Mercues. Byl to nejspíš luxusní hotel s obrovským bazénem a velmi drahou restaurací. Ovšem výhled do okolí nádherný. K večeru jsme dopluli do historického města Cahors a zakotvili nedaleko známého kamenného mostu. Celá posádka se vypravila do centra na prohlídku památek. Nákupy jsme nechali na ráno, alespoň byly čerstvé křupavé bagety. Celý den bylo příjemné počasí, občas se konalo koupání za plavby za lodí, mezitím kávička, pak oběd a odpočinek na palubě nebo v kajutce. Každý podle svého. Většinou se posádka přeměnila v čtenářský kroužek. Já držel kormidlo (držím ho rád) a studoval mapy řeky. Mapy jsou součástí výbavy a poskytovaly přesné informace o plavební dráze i o okolí řeky.

Další úžasná zastávka byla v malém kameném městečku se zříceninou hradu St. Cirq La Popie.Obrazek Neodolali jsme pozvání do útulné restaurace a ochutnali místní speciality. V úzkých kamenných uličkách bylo plno obchůdků se vším možným a voňavých kavárniček. Vystoupali jsme až na vrchol zříceniny, odkud byl nádherný pohled na řeku hluboko pod námi.

Další nocleh byl v Chateau de Cenevieres. Zámek obývá majitel s celou rodinou a pořádají prohlídky pro návštěvníky. Je to nádherné romantické místo vysoko nad řekou. Druhý den jsme proto vystoupali ještě jednou a zámek si prohlédli. Výklad byl ve francouzštině a kamarádka ochotně všem překládala.

Někdy kolem poledne jsme propluli poslední splavnou komorou a dopluli až k místu s názvem Larnagol. Tady zatím končí splavná část řeky Le Lot. Další komory se však upravují. Při plavbě zpět jsme opět zastavovali na známých místech, ale občas jsme objevili i útulné zákoutí, které jsme při plavbě proti proudu přehlédli. Myslím, že takovou koncentraci památek a romantických divokých míst kolem břehů hned tak neuvidíme. Plul jsem již několikrát po kanálech na jihu Francie, tak mohu srovnávat.Obrazek

Poslední kotvení bylo na stejném místě jako první, pár kilometrů před přístavem. Ráno byl budíček jednotný a časný. Všichni museli sbalit svá zavazadla a uklidit přidělené prostory. Pak jsme ještě v klidu vypili kávičku a posnídali a pomalu vpluli do přístavu. Oskar nás už čekal. Bylo tam více posádek, všichni vynášeli zavazadla, prostě velké stěhování. Oskar překontroloval uklizenou loď, odečetl ujeté motohodiny, zaplatili jsme naftu a rozloučili se.Obrazek

Byla to krásná romantická plavba se sehranou posádkou. Každý jí trávil podle svých představ. Vaření byla zábava, kuchyň byla dobře vybavená a zásoby jídla jsme přivezli i domů. Jachtaři si užili kormidla, upluli jsme celkem 148 km a dvakrát propluli 17 komor. Kotvení i doplňování vody bylo zdarma. Myslím, že všichni členové posádky byli spokojení.