Mazurská jezera 2011
POLSKO 2011
Polské lodě :
Někdy při pohledu na zakotvené lodě v přístavišti Pasátu Líšťany konstatujeme, že se jedná o polskou marínu. Všechny lodě byly vyrobeny v Polsku, nebo postaveny dle návrhu polských konstruktérů. Jedná se o jezerní lodě, se spouštěcí ploutví s balastem ve dně. U těchto lodí je kladen důraz na velikost vnitřního prostoru při zachování vynikajících plavebních vlastností. Díky sklopné ploutvi umožňují přistávat u břehu a jsou snadněji přepravitelné. Jsou samozřejmě možnosti nakupovat lodě z jiných regionů, ale občas se jedná o lodě poněkud zastaralé s menším využitím vnitřního prostoru a leckdy s pevným kýlem, což je mimo moře nepraktické. Vlastnosti ploutvové lodi na moři jsme vyskoušeli při plavbě Kardamonu (Trim 26) z Děčína do Finska. Má-li ploutvová loď váhu přes 2 tuny zvládá i moře s horším počasím.
Někteří výrobci lodí v Polsku dosáhli vysoké úrovně a daří se jim úspěšně prodávat lodě po celé Evropě. Jedním z nových je firma NORTMAN, která vyvinula a uvedla do výroby lodě od 21 až po 33 stop a se svými 100 zaměstnaci nestíhá plnit objednávky zákazníků.
NORTMANi nám nabídli týden testovat jejich čtyři plachetnice: MAXUS 21, MAXUS 24, MAXUS 28 a MAXUS 33 . Týden na Mazurách, lodě zdarma, kdo by to nevyužil .
Cesta :
V neděli vyráží tři samostatné skupiny z Plzně do Węgorzewa na Mazurských jezerech. Protože povezeme do Čech nového MAXUSe 28, naše skupina (Radim, Pavel a já) připojuje za Chevroleta 3,5 tunový přívěs . Parametry tažného vozidla jsou úchvatné. Širší „osobní“ auto na silnici nepotkáte osmiválec, 6 litrů obsah, palivo benzín. Odhadujeme jaké spotřeby dosáhneme, optimisti se blíží 20 l /100 km, pesimisti věří, že to nebude přes 30 litrů. Chvíli po začátku jízdy ručička otáčkoměru spadne dolů motor zhasne, ale auto táhne dál. Zapneme informační obrazovku a hele hybrid ! Z auta na benzín se na chvíli stal trolejbus. Postrkováni střídavě elektrikou a benzínem dosahujeme po 16 hodinách cíl-penzión Stará kovárna. Spotřeba 12 litrů /100 km . Vítěstvím moderních technologií je, že podobnou spotřebu vůz předvedl i při vlečení 3 tunové lodě zpět do Čech. Jako blbá se jeví cena vozu - 3,5 miliónu .
Mazurská jezera :
V pondělí dopoledne přebíráme lodě a hned při vyplutí si poprvé dopřáváme Mazurskou specialitu - sklápění stěžně. Lodě jsou na to připravené, teoreticky lze sklopit stěžen za jízdy a nepřerušovaně podjet překážku. Prakticky se pokaždé nějaké lanko zašprcne a lepší sklopit stěžeň v klidu dopředu.
Krajina krásná, obzor široký, lužní lesy, čistá voda, vítr plynulý, vodní plocha nekonečná. V květnu je sezóna na svém počátku. Lodě na vodě skoro žádné, restaurace fukční, ceny mravné, jazyk domorodců srozumitelný, počasí slunečné. V restauracích si objednáváme místní rybí speciality.
Mazury mají pouze dva problémy.
První – vzdálenost kterou musíte ujet. Z Plzně je to 1200 km a v Polsku po špatných cestách.
Druhý – komáři. Byli sice takoví mátožní, většina neměla vysokofrekvenční pohon a nepískala. Ale bylo jich hodně a ještě víc .
Lodě :
MAXUS 33 – uvnitř prostorná regulerní chata na vodě. Zkoušel jsem jízdu na motor . Zabudovaný přívěsný motor 25 koní s lodí slušně manévruje. Loď je to veliká na nějakou častější přepravu nelze pomýslet.
MAXUS 28 - na této lodi jsem plul s Radimem celý týden. Přední a zadní kajuta oddělená, prostorná sanitární buňka. Loď právě tak těžká aby bylo možné je přepravovat na 3,5t vleku . Pozor šířka 2,95 m. Velmi obratná a nejrychlejší z testovaných lodí.
MAXUS 24 – asi favorit pro většinu zájemců. Přesně to co potřebuje jachtař v Čechách. Rozměrově bohatě vyhovuje pro rodinou plavbu a bez problému transportovatelná.
MAXUS 21 – můj favorit. Snadno transportovatelná loď dlouhá pouze 6,2 m se sanitární buňkou, ohromným kokpitem, velikým dvojlůžem v zadní části a dalšími 4 lůžky . Pochopitelně konstruktér šestimetrové lodi musí jít do kompromisu a to v MAXUSu-21 znamená, že sanitární buňka je subtilní a prostor mezi schůdky a ploutvovou skříní je malý. Jedná se o rychlou loď. Péťa s Pavlem proháněli všechny ostatní lodě a nestačili pouze na MAXUS 28. Tvarová stabilita je díky šířce zadní části trupu vynikající.
Všechny lodě mají vysoké řemesné zpracování, jsou esteticky na výši a jsou jezdivé a pohodlné. Firma odolává objednávkám na prodej pouze skořepin, protože výsledek amatérské dostavby by mohl být antireklamou pro lodě MAXUS .
V pátek končíme předáním lodí. Dvě auta odjíždí. Naše skupina zůstává, protože na lodi kterou vezeme do Čech musí ještě přes noc pracovat. Ráno v 9 hodin je na dvoře výrobního závodu zakurtovaná loď připojujeme jí za Chevroleta a vyrážíme na dlouhou cestu zpět. Po 24 hodinách nonstop jízdy jsme doma.
Vít Bartek