Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mazury 2012

23. 5. 2012

POLSKO 2012

Stejně jako v loni jsme vyrazili na MAZURSKÁ JEZERA . Akce byla pod organizací dovozce lodí MAXUS firmou YACHTING 4U.

Zadání od fy YACHTING 4U bylo následující :

1) Udělat test lodí, vyzkoušet si je pod různými režimi, aby vznikl kvalitní článek
     a každý z Vás měl zkušenost ze všech modelů (pro doporučení zájemcům)
2) Převzít hotové lodě (zatím 3 lodě k odvozu)
3) Povozit potencionální zájemce o Maxusy
4) Trochu si to užít a pojezdit po Mazurách, ale jak situace dovolí

Letos není cílem ježdění a poznávaní Mazur i když by to bylo příjemné, ale hlavně body 1-3.

V Polsku byly připraveny 4 lodě k vyzkoušení:
Maxus 24, Maxus 21, Maxus 33 a motorová Nexus 850 .

Celá akce byla poznamenána špatným počasím. V podstatě dva dny ukrutně pršelo a nefoukalo . Počasí se zlepšilo až po odjezdu redaktora časopisu YACHT REVUE . Každý den jsme spali v maríně ve Węgorzewo a vyjížděli na jezero cca kilometrovým kanálem.


Jachetní zážitky :
MAXUS 21 - na tuto loď mám smůlu. Minulý rok jsem si na ní sedl v těžkém počasí. Varovný systém zbudovaný po nedávné katastrofě, kdy se v jeden moment na jezerech převrátilo 150 lodí a zahynulo 8 jachtařů naplno blikal. Po té, co nám při návratu do kanálu chcíp motor jsme skončili v rákosí, ze kterého nás tahali motorákem. Letos pro změnu nebyla po zimní odstávce dobře připravena loď, nedala se vytrimovat plachta. Museli jsme nafasovat původní prototyp, se kterým jsme s Pavlem Raunerem jezdili ve větru při závanech cca 10m/s. Nádhera. Na plné prádlo loďka akceleruje, dá se udržet, je rychlá. Přesto, že řídíte pohodlnou kajutovku pro rodinu včetně sanitární buňky a kuchyně, máte opravdový zážitek z plachtění. Vyžaduje se rychlá reakce na kormidle. Žádné hrnutí vody trupem, loď letí po hladině a posádce svítí nadšením oči. Přitom je loď stabilní a nestraší posádku pocity převržení.

Při váze 1300 kg je transportovatelná opravdu kde čím .
 

 

_dsc0186.jpg






MAXUS 24 - dvacetčtyřku jsme netestovali, máme jí na Hracholuskách. Jenom připomínám, že se jedná o optimální loď z hlediska ceny, velikosti a transportovatelnosti.

 

dsc02096.jpg


MAXUS 33 - Ve srovnání s předchozími loďkami to je jiná káva. Délka 9,95 m, váha 3900 kg velikost plachet 50 m2 . V loni jsme ji nikdo z letošního týmu neřídili. Loňské výsledky ze slabého větru (nebo slabé posádky ? ) nás neuchvátili. Teď to bylo jinak. Vítr dosahoval v závanech až 12m/s . Nezrefované plachty hnaly loď po hladkém jezeře 17 km/h. U kormidla se střídají Radim, Olda, Pavel. Kolem místní ANTILY 26, která vypouštěla vítr z hlavní plachty jsme jenom prolétli. TVISTER 800 jsme dostali na stoupačku a další lodě jsme nechali za sebou. Samozřejmě nevím, jak moc okolní posádky byly motivovány, ale pocit z předjetí všeho okolo byl super.
Loď byla v majitelské verzi. Salón byl opravdu veliký. Sanitární buňka velká. Kychyň je podél jedné stěny. Přední kajuta není nikterak rozměrná. Zadní kajuta má sice velkorysý půdorys, ale vetšinou průplaznou výšku.
 

 

dsc03622.jpg

 

dsc03596.jpg

 

 dsc03585.jpg



NEXUS 850 - Osobně jsem byl velmi zvědavý, jak se konstruktér perfektních plachetnic vypořádal s výzvou vytvořit výtlačný motorový kajutový člun. Doufal jsem v geniální řešení podponorové části, kdy se loď v malých rychlostech bez výrazné vlny od přídě a hlavně bez vývarů za zádí tiše ponese vodní hladinou. Bohužel vývary se konají jako u ostatních člunů této třídy. Maximální rychlost lodi je 11.5 km/h, optimální rychlost 6-7 km/hod při které spotřeba 30k motoru byla zanedbatelná. Po dvou hodinách testovací jízdy z 20 litrové nádrže opravdu moc neubylo. Interiér lodi těží z širokého trupu. Kuchyň je postorná, dtto příďové i záďové lůžko. Loď nemá oddělené kajuty. K přídi se nádstavba svažuje. Prototyp neměl podhledový laminát, který finální verze mít budou. Zpracování dřeva je u NORTMANů jako vždy perfektní. Co bylo špičkové, to je manévrovatelnost lodi. NEXUS 850 se dal protáhnout v přístavu do neuvěřitelných skulin po předu i po zadu. Příďový propeler jsme přestali používat, přišel nám zbytečný. Pozor, jednalo se o model vybavený přívěsným motorem, který se natáčel. 
 

dsc03666.jpg



Závěrečná poznámka k Mazurám. Obecně se v tomto regionu přechází k větším lodím. V charteru je méně lodí širokých do 2,5m. Větší lodi jsou často vybaveny příďovým propelerem. Co nás otravovalo bylo placení sociálního zařízení v přístavu. Žádná karta, ale pokaždé 2 zloté, za sprchu dokonce 10 zl. Pití piva ty 2 zloté dost prodraží. Poláci na lodích jsou skvělá parta. Obávaní komáři byli v tomto termínu spíše komáři psí a ti jak známo, na lidi nelezou.

Při zpáteční cestě jsme hledali v přístavech, nebo v bazarech levnou loďku pro kolegu z klubu který se své předchozí zbavil. Lodě nejsou, snad po konci sezóny. Jedinou kterou jsme našli byla tato starší závodnička včetně vleku .
 

dsc03710.jpg





Závěrem: bylo blbé počasí, ale to se nakonci týdne umoudřilo a alespoň jeden den byl exelentní. Další pozitivum byla kachní konzerva dodaná pro potřeby testu z Paříže.

 

dsc03701.jpg

 


Překvapením byl objev gymnasty v řadách členů klubu, který bravurně zvládal jízdu v maximálních náklonech podhmatmo za zábradlí s hlavou u hladiny. Akorát kolemjdoucí musí drbnout do vzhůru trčících nohou a vrátit gymnastu zpět na palubu.


Vít Bartek