Jdi na obsah Jdi na menu
 


Noční plavba na katamaránu v Chorvatsku.

1. 9. 2015
Noční plavba na katamaránu v Chorvatsku.

20150822_191130.jpg

 Z Sumartinu na východu Brače vyplouvám  okolo šesté večer. Rozhoduji se plout severní stranou Brački kanálem, pokračovat Splitským kanálem, minout  pravobokem ostrov Čiovo a zakotvit  v Aka marině. čas doplutí odhaduji okolo 3 hodiny v noci. 

20150822_191339.jpg

Příprava na noční plavbu.
Jedná se o poslední den plavby tak z důvodů odlehčení lodě  vypouštím tři čtvrtě tuny  pitné vody. Protože jsem  na palubě sám, beru si na krk mobil ve vodotěsném pouzdře a zábleskové světlo s dosahem 2 míle. 
Poměrně brzy se stmívá, tak rozsvěcuji předepsané osvětlení lodě a v podpalubí balím věci. Pravidelně vybíhám a kontroluji okolí. Moře je pusté, prázdné. Najednou ve mě hrkne, 50m pravobokem míjím  veslici s rybářem který rozsvěcí čelovku. Vůbec jsem ho při předchozí kontrole neviděl, protože nesvítil trvale. Tak zanechám balení,  beru si  dalekohled  s noční optikou, pustím naplno hudbu, sedím na nástavbě, nebo chodím po přídi  a užívám si plavbu.   Nádhera. Vpředu nejsou slyšet motory,  vane horký noční vzduch do tváře, indigově modrá obloha s hvězdami ( jako ve  známé písni -  nekrásnější hvězdy  hoří ve Splitu na mořem) a na vzdálených březích jantarové kapičky sodíkových výbojek z  osvětlení městeček. Moře se úplně zklidnilo a ze přídě mám neskutečný pocit jako bych po moři  neplul já, ale naopak moře  někdo protahoval pode mnou .  Abych neusnul  tak si občas uvařím kávu . 

20150822_194032.jpg

 
Jak se dnes vaří na moři káva.
Zapnete na 6 sekund žhavení diesel agregátu a poté tlačítko start.  Dáte do automatu na kávu kapsli a zmáčknete tlačítko start. Pak už si odnášíte kávu na stůl do salónu. Tlačítkem start pustíte klimatizaci, vychutnáváte dobrou brazilskou kávu  a přes okna salonu provádíte činnost, která je v COLREG popsaná jako nepřetržité zrakové a sluhové pozorování okolí. Vyskytne-li se překážka  pak tlačítkem na autopilotu zvolíte změnu kurzu doleva, nebo doprava.  Dopadli jsme jako letecká doprava. Z pilotů a námořníků se stali operátoři systémů. Nezapomenout vypnout diesel, není vůbec slyšet.

20150822_195723.jpg

Kolizní kurzy.
Ze shluku světel na pobřeží od Splitu jsem zahlédl jasné červené světlo v  prvním kvadrantu. Podíval jsem se pozorně  a uvědomuji si že se část světel pohybuje ve skupině společně.  Loď levobokem a  pluje  ke mě !  A jenom pár set metrů daleko. Skoro panika. Stlačím obě páky plynu na neutrál snažím se zorientovat. Následně přidám plyn  a  ťukám na autopilota 4 x 10 st. doprava.  Fuj, jak je to možný vždyť jsem na přídi hlídal. Dalekohledem kontroluji  prostor,  jestli ještě nějaké další překvapení a vidím ve čtvrtém kvadrantu vzdálené  zelené světlo, tedy loď směřující levobokem  v mém směru.  Je  na azimutu 215 st.  Po 20 minutách je světlo  podstatně blíže, v dalekohledu vidím motorové světlo na stožáru, tedy plachetnice a azimut stále 215 st. To mi nalaď mokrý dudy ! Další kolizní kurz. Ale teď mám přednost já. Vydržel  jsem   a  nakonec mi 30 metrů před přídí jako duch projela plachetnice. Jestli ji někdo řídil nevím byl jsem tak zkoprnělý, že jsem si na ně neposvítil. 

20150828_192837.jpg

 
Ve dvě hodiny v noci přistávám v AKANA marině. Místa na mole bylo dost,  tak jsem nacouval k molu,  dokonce se vyskytl pomocník k zvednutí moringu . 

20150828_135446.jpg

Jak se cestuje z AKANA mariny do K. Varu.
Po té co předáte loď  v 9.00 seženete taxika. Aby jste z jeho představy platby 70,- Eu udělali 300,- kuna chtějte po něm potvrzení (kvitancia, řačůn).  Dále vystůjte dlouhou frontu do letiště (ne v letišti, ale do letiště). Odbavte zavazadlo. Opusťte letiště a vystůjte druhou dlouhou frontu do letiště (ne v letišti, ale do letiště) na sekurité prohlídku. Po hodině čekání nasedněte do letadla společnosti FINAIR a leťte do Helsinek. Pozor v nízkonákladové společnosti vám za 3,5 hod. let nedají ani sušenku. Já  se nestihl snídat, takže děsný.  Další pozor Finsko má čas posunutý o jednu hodinu, takže v mém případě jsem neměl  jak to vypadalo  dvě hodiny času na přesednutí, ale jenom jednu a ve skutečnosti 35 minut. Fuj zase panika.  Nasedněte do letadla společnosti FINAIR a leťte do Prahy. Zase ani sušenka. A pak už jenom mobilem přebukovat autobus Student Agency a jsem v 22.00  na městském  autobusovém nádraží v K varech. Na zemi spí bezdomáči,  vítej doma plavče.    

20150822_194123.jpg

Víťa Bartek